2014 U.S.A Mountains & Geysers

Dag 21; Seqouia N.P, CA

Vandaag bezoeken we Seqouia N.P. Na een overheerlijk ontbijtje in een overvolle ontbijtzaal gaan we op weg. De weg waar aan het hotel ligt is ook de weg die het park in gaat, dus we rijden no-time bij Ash Mountain Entrance het park binnen....

.....waar we meteen wat mooie plaatjes schieten van de Middle Fork Kaweah River.

Op dat zelfde punt ligt ook Tunnel Rock. Je mag er niet meer met de auto onderdoor, wat we eerlijk gezegd ook niet zo heel erg vinden

Laughing

Hierna kronkelt de weg zich naar boven. We mogen slechts 15 mph rijden, maar al zouden we willen, harder kan niet eens, zoveel bochten komen we tegen. Wel hebben we een mooi uitzicht op Moro Rock, waar we later op de dag bovenop zullen staan!

Als we weer in de auto zitten en een klein stukje gereden hebben spotten we een beer in de berm. Wat is het toch prachtig en wat zijn we toch bevoorrecht dat we dit soort wild al verschillende keren hebben mogen tegenkomen. We hebben al verschillende mensen gesproken die dezelfde N.P's bezocht hebben als wij en nog nooit een glimp van een beer of zelfs ander wild gezien hebben. We durven dan bijna niet meer te zeggen dat wij bijna overal wel beren en wild hebben gezien.

Onze volgende stop ligt bij het Giant Forest Museum, waar we een plaspauze houden en meteen even rondkijken. Helaas is er in dit park geen enkele voorziening, dus geen koffie of wat dan ook. Vervolgens lopen we de Big Trees Trail. Een wandeling langs Round Meadow enonder de gigantische Seqouia bomen die in het park groeien.

Clara Barton Tree, vernoemd naar de oprichter van het Rode Kruis in V.S

Round Meadow

Broederlijk samen; rots en boom

En jawel hoor! Daar hebben we er weer 1! Een babybeer loopt in z'n eentje te scharrelen in de Meadow. Als we blijven staan om te filmen/fotograferen sluiten er nog een aantal mensen zich bij ons aan en komen we tot de conclusie dat dit misschien niet zo veilig is om hier te blijven staan. Als dit baby beer is, dan zal mama beer immers niet ver weg zijn.....

1 van de dames in het gezelschap (we zijn nu met 6) is werkelijk doodsbenauwd en 1 van de mannen probeert haar gerust te stellen met de mededeling dat áls de mama beer achter ons aankomt, ze alleen maar harder hoeft te lopen dan de laatste persoon in de groep....

Tongue Out
Dat helpt niet écht geloof ik.
Undecided
. Aangezien Benny zich toch ook niet echt meer op zijn gemak voelt lopen we verder het pad af.

Uiteraard blijven we tussen de bomen speuren en jawel hoor, een klein eindje verderop vinden we mama beer! Ze loopt tussen de bomen en schenkt geen enkele aandacht aan ons. Neemt niet weg dat we toch af en toe maar even achterom kijken als we verder lopen

Wink

Op weg naar Moro Rock

Moro Rock is een granietkoepel en de top ligt 2050m boven zeeniveau.

In 1917 werd er een houten trap aangelegd om de top te bereiken en in 1930 werd deze vervangen door een in de rots zelf uitgehakte trap. De trap is 243 meter lang, telt 400 treden en kronkelt zich om de rots heen omhoog.

Het is even afzien bij ruim 30*C, maar het is wel de moeite waard!

Het uitzicht is prachtig!

Uiteraard laten we ons nog even fotograferen....

....voor we weer aan de tocht naar beneden gaan beginnen.

We rijden nog naar Tunnel Log, waar Benny 2 rondjes rijdt. 1x voor de film en 1x voor de foto!

Tot slot lopen we het Sherman Tree Trail.

General Sherman! Een reuzen Seqouia.

Met een hoogte van 83,8 meter, een diameter van 7,7 meter, een geschat stamvolume van 1487 kubieke meter en een vermoedelijke ouderdom van 2300 tot 2700 jaar behoort de General Sherman tot de grootste en oudste levende wezens. Gemeten naar volume is het de grootste boom ter wereld.

We rijden nog een klein stukje door, richting het Lodgerpole Visitors Centre, maar als we stil komen te staan vanwege wegwerkzaamheden, draaien we om rijden we terug naar het hotel. Genoeg geweest voor vandaag.

Uiteraard eten we weer bij de Pizza Factory. Vanavond zullen we eens gaan kijken wat we met de dag van morgen gaan doen.