2014 U.S.A Mountains & Geysers

Dag 14; Salt Lake City, UT

Vandaag staat de Salt Lake City 'Grand Tour' die we gisteren bij de receptie van het hotel geboekt hebben op het programma. We worden om 9.00u opgehaald, dus we zitten al vroeg aan het ontbijt.

Laughing

Om even over 9 stopt er een wit busje voor het hotel, onze taxi voor vandaag. De tourguide stelt zich voor en dan blijkt dat we ook opgescheept zitten met een soort van lunatic!

Tongue Out
Hij stapt uit en gaat helemaal achter in het busje zitten. Hij verteld dat hij jaren in L.A heeft gewoont en verslaafd was (was?) aan van alles en nog wat. Zijn familie heeft hem teruggehaald naar S.L.C en daar woont hij nu bij zijn zus in. Hij heeft 3 hobbies; McDonalds (bij elke M die we voorbij zien komen roept ie McDonaldsMcDonaldsMcDonalds) Soda Pop (limonade) én videogames (tot diep in de nacht speelt hij spelletjes). De tourguide is zijn beste vriend en daar 'werkt' hij nu voor. Wat inhoud dat hij achter in het busje zich overal mee bemoeit en verder alle klusjes doet die de guide hem opdraagt
Laughing
. Geweldig! Voor we aan de tour beginnen moeten we eerst nog een dame ophalen die in de leer is voor tourguide. Zij rijdt ons vandaag overal naar toe om de route te leren kennen en de andere guide (het is een éénmansbedrijf) gaat ons dan van alles vertellen.

We crossen kris kras door de stad heen en de guide met zjn maatje ratelen en ratelen maar door. We liggen in een deuk, maar kunnen er nauwelijks een touw aan vast knopen, zo snel rijden we overal langs. De eerste echte stop is een prachtig look out point, waar we een mooi uitzicht over de stad hebben. Helaas is het te warm en daardoor niet helder genoeg om het Great Salt Lake te kunnen zien.

Onze guide bied aan een foto te maken en dat slaan we natuurlijk niet af.

De volgende stop is het Salt Lake Capitol Building. Een werkelijk prachtig gebouw. De 'lunatic' past op ons, terwijl Mr. Tourguide de auto wegzet. Na een plaspauze (lunatic en guide) krijgen we een folder 'The Utah State Capitol - self-guided tour!! Mr. tourguide legt ons uit dat deze tour (die wij geboekt hebben) bedoelt is om mensen te laten 'proeven' van al het moois dat S.L.C rijk is en dat het dan de bedoeling is dat je dan, op eigen gelegenheid!, de stad gaat verkennen en alles gaat bezichtigen waar je dan met deze tour al geweest bent!....snappen jullie het nog? Wij wel, want we krijgen precies 15min om dit 4 verdiepingen tellende gebouw te bezichtigen. Hahahahah!! Dat hebben wij weer.

Dus hier ....in vogelvlucht.... het Utah State Capitol Building van binnen.

Governor's Suite --> Werkplek van de gouverneur.

Cyclorama & Pendentive Murals --> Prachtige koepel in de hal van het gebouw met religieuze schildering rondom

Voor en achter, East en West, van de hal deze half-moon-shaped schildering. Dit is de West mural en getiteld; Passing of the Wagons. Al het materiaal verder in de hal, vloeren, wanden, zuilenen trappen zijn van marmer.

House of Chamber

Hall of Governors --> Van iedere gouverneur van Utah hangt er een portret aan de wand

Brigham Young --> In 1850 door President Millard Fillmore benoemd als de 1e gouverneur van Utah Territory

We lopen buiten nog even door de tuin en als Mr. Lunatic een achtergelaten McDonalds tas vindt, draait hij helemaal door, maar gaat de zak met afval wél in de prullenbak gooien.

Als de bus weer voor de deur staat rijden we naar het Temple Square, domein van de Mormonen. De fontein in de tuin spuit maar een paar x per dag zijn water.

Salt Lake Temple

Joseph Smith Memorial Building

Joseph Smith was de stichter van de Heiligen der Laatste dagen beweging en de grondlegger van de Mormoonse leer.

De lift brengt ons naar het Roof Restaurant, waar we een prachtig uitzicht hebben over de Temple Square en de Salt Lake Temple

De Temple zelf is niet toegankelijk voor publiek, daar voor moet je een audientie aanvragen, maar met dit schaalmodel kun je toch een beetje zien hoe het er van binnen uit ziet.

We crossen met onze tourbus nog over de oudste begraafplaats van S.L.C. Hier liggen de 1e pioniers van Utah begraven. Geen tijd om te stoppen, oh en vanuit hier kun je, hij gaat wat zachter rijden,ook mooi een foto nemen van het Olympic Stadium (Winterspelen van 2002). Dus mocht je je afvragen waarom die grafstenen op de voorgrond staan.....

We rijden nog langs verschillende andere bezienswaardigheden, maar écht het is niet makkelijk om vanuit een rijdend busje met dichte ramen foto's te maken!

Undecided

Dankzij de crash bij reismee hebben we geen idee meer hoe laat we terug zijn in het hotel, De volgende foto's laten alleen zien hoe Anja de rest van de middag heeft doorgebracht!

Wink