2014 U.S.A Mountains & Geysers

Sneak preview

Hoi,

Nu de reis uitgestippeld is, de tickets geboekt en de auto gehuurd, is het misschien leuk om alvast een voorproefje te geven van wat wij allemaal gaan zien deze rondreis.

* Seattle, Washington~ Prima plek om te starten! In 2010 waren wij hier ook al een halve dag en dat wasduidelijk niet voldoende. Allereerst gaan we terug naar Lake View Cemetary om het graf van Bruce en Brandon Leete bezoeken. Dan gaan we naar deSpace Needle Hetsymbool van Seattle is 184 m hoog, 42 m breed op zijn breedste punt en weegt 9550 ton.Het observatieplatform op 160 m hoogtegeeft goed zicht op downtown Seattle maar ook op deMount Rainier, wat onze volgende stop is. Verder staat nog een city tour op het programma en als daar tijd voor is zelfs een underground city tour.

* Mount Rainier N.P, Washington ~ Mount Rainier is de hoogste vulkaan in de Cascades, de bergketen die zich uitstrekt van het noorden van Californië tot in Canada. De top van Mount Rainier is bedekt met eeuwige sneeuw, en langs de bergwanden liggen maar liefst 27 gletsjers. De vulkaan wordt omgeven door bergweiden, die tijdens de korte zomer bedekt zijn door kleurrijke wilde bloemen.Vanwege de enorme hoeveelheden sneeuw zijn grote delen van het park slechts gedurende enkele maanden per jaar bereikbaar. Het hotel dat wij geboekt hebben is open van 21 mei t/m 6 okt. We zijn benieuwd of en hoeveel sneeuw er nog ligt op 1 juni.

*Hells Canyon Scenic Byway, Oregon ~ Van Mount Rainier N.P rijden we naar La Grande om vandaar viade Wallowa Mountains naar Baker City te rijden.

* Twin Falls, Idaho ~ The Shoshone falls 'The Niagara van het Westen' zijn 65m hoog (14m hoger dan de Niagara Falls) en 305m breed.

* Craters of the Moon N.M, Idaho ~ Dit park bestaat uit lavavelden met kegels en kraters van 2000 tot 15.000 jaar oud. We bezoeken dit park als we op weg gaan naar Idaho Falls.

* Yellowstone N.P, Wyoming ~ Yellowstone is één van de mooiste parken van de Verenigde Staten. Hier heb je niet alleen geisers, heetwaterbronnen en modderpotten, maar ook vind je er prachtige bossen, mooie alpenweiden, een schitterend groot meer en een grote canyon met watervallen. Daarnaast leven veel dieren in het park waaronder bizons, elanden, herten, zwanen, pelikanen, grizzly- en bruine beren. Wij zijn hier in 2010 ook geweest, maar het park is te groot om in 2 dgn te zien én te mooi om er niet gewoon nog een x naar toe te gaan.

* Grand Teton N.P, Wyomomg ~ De Grand Teton Mountains vormen een van de jongste bergketens van Noord-Amerika. Er zijn 12 pieken die hoger zijn dan 3650 meter; de hoogste is Grand Teton met een top van 4.198 meter.We passeren dit park op weg naar Jackson.

*Salt Lake City, Utah ~ Het plan is om hier een tour te boeken die ons alle bezienswaardigheden van de stad laat zien. The Mormon Tabernacle, The Utah State Capitol, het Salt Lake en natuurlijk het Olympisch Park.

* Lake Tahoe, California ~ Lake Tahoe is een grootzoetwatermeer in deSierra Nevada, op de grens tussenCalifornia en Nevada. Met 501m diepte is dit het op één na diepste meer van de V.S, alleen Crater Lake (staat op ons verlanglijstje) is dieper.

* Yosemite N.P, California ~ Deze door een gletsjer gevormde vallei ziet er adembenemend mooi uit, met aan de ene kant Half Dome (een 670 meter hoge rots - de steilste in de VS) en aan de andere kant El Capitan, een 900 meter hoog blok graniet. Via grote watervallen (waaronder twee van de hoogste ter wereld), valt smeltwater tot op de bodem van de vallei, waar het wordt afgevoerd door de Merced River door een gebied met weiden en bossen.Hoogtepunten zijn Glacier Point, een uitkijkpunt op bijna 1000 meter hoogte, vanwaar je een spectaculair uitzicht hebt over de vallei, en Tioga Road, de hoogst gelegen weg in de VS.Tijdens onze allereerste USA trip, in 2006 zijn we ookal naar Yosemite N.Pgeweest, maar zeker de moeite waard voor een 2e bezoek.

* Seqouia & Kings Canyon N.P, California ~ Sequoia en Kings Canyon zijn twee aan elkaar gelegen parken, die samen als één Nationaal Park worden beheerd.Het park is vooral bekend vanwege de aanwezigheid van de machtige Sequoiadendron; dit is qua volume de grootste boomsoort ter wereld. In Kings Canyon National Park ligt een groot, onbedorven en werkelijk schitterend gedeelte van de Sierra Nevada Mountains. Er zijn diepe, door gletsjers uitgeslepen kloven, ontelbare meren, veel watervallen en bergweiden, en meer dan 20 rotspieken van rond de 4.000 meter hoogte.

* Venice Beach, California ~ Zoals altijd eindigen we in Venice Beach. Zon, strand, The Pacific Ocean, L.A binnen handbereiken quality time met vrienden om de vakantie af te sluiten.

Wij denken dat dit weer een onvergetelijke reis gaat worden!